Пам’ятка Другої світової війни, що вражає розмахом інженерної думки й по сьогодні. Найбільший збережений бункер тих часів розміщений в селищі Верхня Грабівниця. Своєю назвою бункер завдячує славнозвісному вождю Арпаду, що створив Угорське королівство наприкінці IX ст.
Історія
Велика Вітчизняна війна почалась для жителів карпатського краю задовго до офіційного датування. Справа в тому, що армія Угорщини з боями взяла територію Закарпаття ще в 1939 році й відразу почала будівництво укріплень аби боронити завойовані землі. Відтак, з 1939 по 1944 роки відбувалось спорудження підземних бункерів вздовж цілого карпатського хребта, що йменувалось лінією Арпада. Протяжність оборонних споруд сягала майже 750 кілометрів. Будувалась лінія Арпада не суцільним комплексом, а окремими бункерами, що перекривали траси, дороги й перевали. Найбільший збережений бункер, що знаходиться в с. Верхня Грабівниця, контролював дорогу, якою, власне, мандрівники й добираються до нього. Насправді ж, саме ця дорога в 40-х роках була головним стратегічним напрямком міжнародного сполучення.
Будівництво цієї частини лінії Арпада тривало майже 5 років шахтарським (ручним) методом. За цей час в бункері було зведено склади, лікарню, казарми й 4 доти. Товщина армованих стін складає майже 2 метри, а всередині виведена вентиляційна труба, за допомогою якої солдати відкачували вихлопні гази з інженерної кімнати. Також тут було збережено природній нахил тунелів для стоків та виведено труби питної води. Самі тунелі, що сполучали казарми й кімнати, спроектовані таким чином, щоб в них могли розминутись військові в повному обмундируванні. Гарнізон налічував півтисячі солдат, які робили систему окопів з вогневими позиціями неприступною. Лінія Арпада складалась з чисельної кількості таких самих укріплень, зламати її було неможливо. Тому в рамках Східно-Карпатської операції радянськими військами було вирішено обійти її з тилу. Якщо брати саме бункер в с. Верхня Грабівниця, то десантно-штурмові дивізії взяли його в кільце майже за 10 днів, висадившись попередньо на вершинах. Це дало змогу під'їхати до території військовій техніці, яка впродовж 3 днів бомбардувала бункер, після чого угорські офіцери пішли на переговори й підписали капітуляцію. Іронічно, що оборонна лінія Арпада, яку зводили півдесятиліття, практично не виконала своєї цілі. Саме укріплення ж пізніше було підірвано червоноармійцями.
Донедавна найбільший збережений бункер тих часів був частково засипаний й засмічений, та все ж знайшлись місцеві активісти, які взяли його в оренду й розчистили завали. Вони відреставрували та облагородили територію довкола, й сьогодні на лінію Арпада приїздять мандрівники з різних країн, аби на власні очі побачити масштаби унікальної історичної пам’ятки. Цікавим також є те, що під час реставраційних робіт в бункері було виявлено декілька радянських стін (вони позначені знаком питання). Сюди приїздили спеціалісти та за допомогою ехолокаційної техніки винесли вердикт - за стінами щось є. На жаль, жодної документації з тих часів не залишилось ні в нас, ні в Угорщині, а руйнувати стіни - не найкраща ідея, оскільки вони можуть бути заміновані з того боку.
Окрім власне прогулянки по оборонній споруді Другої світової, лінія Арпада може зацікавити й іншим. Пропонуються екскурсії, особливо варто відзначити “Бункер у темряві”. Це може трохи полоскотати нерви, але допоможе краще відчути автентичність місця. Заспокоїти нерви ви можете у дегустаційному залі, де на ваш вибір пропонується біля двох десятків типів вин, в тому числі й унікальні закарпатські.
Загалом, в останній час можемо спостерігати посилення уваги до мілітарі-туризму, а тому впевнені, що військово-історичний комплекс “Бункер лінії Арпада” буде розвиватись і надалі.
Вхід у бункер платний. Квитки для дорослих - 70 грн, для студентів та підлітків - 50, а для дітей шкільного віку - 35 грн. Також тут є квитки для пільговиків та учасників АТО, ціна складає 50% від вартості - 35 грн. Вартість екскурсії за домовленістю. Час роботи 10.00-17.00.
Як добратись
Громадським транспортом
Потягом або автобусом з великих міст слід дістатись до Сваляви або ж Воловця і звідти рейсовим автобусом доїхати до с. Верхня Грабівниця.
Автомобілем
Прямуйте трасою Київ-Чоп і відразу після поста ДАІ біля Нижніх Воріт поверніть праворуч. Далі вас чекатиме 10 кілометрів старої траси, що й приведе до с. Верхня Грабівниця.